17 år og superligaspiller:

Kometen Mikkel

Mikkel Damsgaard fra Jyllinge er kun 17 år, men har allerede opnået det, mange børn og unge drømmer om. Søndag scorede han sit første Superliga-mål, da talentfabrikken nedlagde Randers

Af
Jakob Markert

Omkring receptionen på Hotel FC Nordsjælland vrimler det med rødklædte mænd. FC Nordsjællands superligatrups formiddagstræning er netop slut, og nu gør spillerne sig langsomt klar til igen at vende hjemad.

I en af de lysegrå sofaer sidder 17-årige Mikkel Dams-gaard fra Jyllinge. Selvom det tidligere har været danske landsholdsspillere som Andreas Bjelland, Jores Okore og Mads Junker, der har siddet netop her, så virker han alligevel tilpas i sofaen, hvor han har sat sig godt til rette.

“Det er gået rigtig hurtigt de sidste år, og jeg havde slet ikke regnet med, at jeg allerede nu skulle spille Superliga. Min debut var en stor oplevelse, som jeg nok aldrig glemmer,” indleder Mikkel Damsgaard med at fortælle.

På trods af sine kun 17 år fik Mikkel Damsgaard allerede sin debut i Superligaen tilbage i november. I kampen mod Horsens blev han skiftet ind i det 80. minut. Kampen endte 6-0 til FC Nordsjælland, så selvom han ikke selv kunne nå at bidrage med alt for meget, så var det stadig en stor oplevelse både for ham og resten af truppen.

Siden er det kun gået fremad for Mikkel Damsgaard, og i januar blev han taget med på superligatruppens vintertur til La Manga. Her lykkedes det også for ham at score sit første mål i en træningskamp mod det russiske storhold CSKA Moskva.

“Det var en stor oplevelse at score mod Moskva. Det er jo et hold, der lige har spillet Champions League. Så gør det ikke så meget, at jeg scorede målet med stivtå,” siger Mikkel Damsgaard, der under træningsturen gjorde så stort indtryk på træner Kasper Hjulmand, at han hidtil er startet oppe i angrebet i alle FC Nordsjællands superligakampe i foråret.

Derfor har han efterhånden også et godt kendskab til niveauet i Danmarks bedste fodboldrække.

“Jeg ved ikke, om niveauet har overrasket mig, men det er svært at vænne sig til. Intensiteten er utrolig høj, og du er nødt til hele tiden at være 100 procent fokuseret,” siger Mikkel Damsgaard.

Opdaget ved et tilfælde

Som han sidder der i sofaen, minder Mikkel Damsgaard på mange måder om en helt normal 17-årig. Hvis det ikke var for evnerne på fodboldbanen, ville han da nok også hænge ud med sine venner et sted i Jyllinge, hvor han er opvokset og stadig bor med sine forældre.

“Jeg startede med at spille fodbold i Jyllinge, hvor jeg spillede i otte år, og hvor min far var træner for mig det meste af tiden. Det var en fantastisk barndomsklub, og det var fedt at se, hvordan klubben udviklede sig, mens jeg var der. Det var her, jeg lærte det sjove ved fodbold,” fortæller Mikkel Damsgaard

Selvom han allerede i sine unge år var et talent, så var det alligevel lidt et tilfælde, at FC Nordsjælland fik øje på ham.

“Der var faktisk en træner fra Nordsjælland ude og kigge på en anden spiller fra Jyllinge. Der lagde han mærke til mig, og et halvt år senere blev jeg en del af FC Nordsjællands elitehold,” husker Mikkel Damsgaard.

Da han blev opdaget i Jyllinge, spillede Mikkel Damsgaard på midtbanen, hvorfra han kunne bevæge sig rundt på hele banen. Det gjorde han også i den første tid i FC Nordsjælland, indtil træneren på U17-holdet til en kamp prøvede ham af i angrebet. Det viste sig at være en succes.

“Jeg har egentlig altid spillet på midtbanen, så det er ret nyt for mig at være angriber. Kasper Hjulmand vil gerne have, at jeg spiller som en falsk 9'er, og det kan jeg også godt selv lide. Der har jeg nemlig en mulighed for at falde lidt ned i banen og modtage bolden,” siger Mikkel Damsgaard.

Foto: Boesenfoto.dk.

Foto: Boesenfoto.dk.

Fodbolden er et frirum

Nu hvor han er blevet en fast del af superligatruppen, bruger Mikkel Damsgaard også rigtig meget tid i hotelreceptionen, på træningsbanen og på selve stadion ved Right to Dream Park. At der går så meget tid her, gør ham ikke noget, for han elsker at spille fodbold, men det har selvfølgelig også haft nogle konsekvenser.

“Jeg var nødt til at droppe ud af gymnasiet, fordi fodbolden blev så seriøs. Jeg er så i stedet startet på HF-online, hvor jeg selv kan sidde og lave noget efter træning. Så jeg får en helt almindelig uddannelse alligevel,” forklarer han.

Der er ingen tvivl om, at Mikkel Damsgaard er kommet langt på kort tid, og som 17-årig har han allerede opnået ting, som de fleste kun drømmer om. Hvis nogle af nutidens børn på banerne i Jyllinge også vil spille Superliga en dag, så har Mikkel Damsgaard et par simple fif, som de kan følge:

“Du skal bare nyde at spille fodbold. Fodbold er jo en dejlig sport og kan også bruges som et frirum, når der er andre ting i livet, der ikke går så godt. Så er det en god idé at selvtræne og arbejde udfra et mindset om hele tiden at blive bedre. Så bliver du forhåbentlig rigtig god på et tidspunkt,” siger han og kommer så ind på sine egne ambitioner for karrieren, som jo trods alt kun lige er begyndt:

“Jeg vil bare spille så meget, som jeg kan. Lige nu tager jeg det én kamp af gangen, og så får jeg forhåbentligt mere spilletid. På længere sigt drømmer jeg nok ligesom alle andre fodboldspillere om en dag at komme til udlandet. Nu må vi se”.

Mikkel Damsgaard rejser sig op fra sofaen og tager afsked, inden han skynder sig hen til nogle af de andre drenge, der netop er på vej ud igennem hotellets svingdør.

Tilbage sidder man med en følelse af, at det her ikke er det sidste, vi kommer til at høre til talentfulde Mikkel Damsgaard fra Jyllinge.

Publiceret 06 March 2018 08:34

SENESTE TV