Hvorfor lytter ingen til børnene, når der tales om inklusion, spørger 15-årige autistiske Rikke Kofod. (Foto:MBS)
Hvorfor lytter ingen til børnene, når der tales om inklusion, spørger 15-årige autistiske Rikke Kofod. (Foto:MBS)
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Barne-autist har fået nok: Hør nu på os

Lyt til dem inklusionen handler om, lyder budskabet fra 15-årige autistiske Rikke Kofod, der har sendt et opråb til både landsdækkende og lokale politikere

Af Mette B. Sørensen

Nu er det nok.

Sådan tænkte 15-årige autistiske Rikke Kofod, da hun læste endnu en artikel i Lokalavisen Egedal om en autistisk dreng, der har været gennem et helvede i en almindelig folkeskoleklasse.

Hun besluttede sig derfor for at forfatte et brev om, hvad det egentlig vil sige at være et barn med særlige udfordringer i en almindelig folkeskoleklasse og sende det til en række politikere på Christiansborg samt lokale Egedal politikere.

“Jeg kan huske, hvordan jeg selv havde det. Det er virkelig slemt at have det sådan,” forklarer Rikke Kofod, som for fire år siden blev rykket fra sin klasse på Boesagerskolen til et autismespecifikt tilbud på Balsmoseskolen i Smørum, hvor hun i dag går i 9. klasse.

(Læs hele Rikke Kofods brev til politikerne som kommentar til artiklen)

 

Lyt nu til os

Rikke Kofod er selv diagnosticeret med Aspergers Syndrom, og hun undrer sig over, at hun i forskellige medier gang på gang kan læse eller høre om, hvor godt det er, at alle børn i dag som udgangspunkt skal inkluderes i en almindelig folkeskoleklasse, når hendes egne erfaringer har været helt modsatte.

Og så er hun vred over, at dem, det hele handler om - nemlig børnene - aldrig bliver hørt og taget med på råd.

“Jeg håber, at de får et bedre syn på, at man skal høre historien fra dem, det rent faktisk går ud over, og ikke kun fra dem, der arbejder med det og fra forældrene,” siger Rikke Kofod om sit brev til politikerne og fortsætter:

“Hvis man har det rigtig svært, kan man ikke være i en stor klasse, så hvis man lukker alle specialklasserne ned, så er man på skideren. Børnene kan gå helt ned og få depression og selvmordstanker og en rigtig dårlig barndom, og det er bare ikke noget, man skal opleve.”

Inklusion i fuld sving

For Rikke Kofod selv har det at blive rykket til et autismespecifikt tilbud været lig med et nyt og bedre liv, hvor hun ikke længere er panisk angst for at være alene, og hvor hun rent faktisk lærer noget i skolen.

Og så har det betydet, at hun i dag er i stand til at deltage i nogle undervisningstimer med en normal klasse.

“Nu er vi jo på vej til at Rikke bliver inkluderet. Det, der var umuligt for fire år siden i en almindelig folkeskoleklasse, er det, der sker nu,” siger Mette Nyeman-Kofod, Rikke Kofods mor.

Hun understreger samtidig, at brevet udelukkende er formuleret af Rikke Kofod selv.

“Jeg kunne godt have tilføjet noget om, hvor svært Rikke egentlig havde det i skolen, og hvor hårdt det har været for hele vores familie, men jeg syntes, at brevet skulle være med Rikkes helt egne ord,” siger Mette Nyeman-Kofod.

Selvom Rikke Kofod stadig ind i mellem har svært ved at forstå det sociale samspil mellem mennesker, og hun stadig bliver påvirket meget af støj og mange indtryk, har de sidste fire år i specialklasse gjort hende klar til at kaste sig ud i livet på lige vilkår med alle andre. Og til næste år vil hun på efterskole, en helt almindelig en af slagsen vel og mærke.

Læs hele Rikke Kofods brev til politikerne som kommentar til artiklen

Publiceret: 15. Oktober 2013 06:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Egedal

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt