Så langt er vi nået i udviklingen af elbiler

Elibler er i den grad sat på den politiske dagsorden for årene frem til 2030. Men hvor langt er vi nået, hvor god er elbilen den dag i dag? Vi tester den måske bedste, BMW’s elbil med navnet i3S

Af
Flemming Haslund

BILTEST Det er faktisk otte år siden trillingerne Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-MiEV, som de første 'rigtige, elbiler, forsøgte sig herhjemme. Uden nogen succes er de fleste sikkert enige om. Med statsminister Lars Løkke Rasmussens seneste klimaudspil er elbilen i den grad kommet på dagsordenen, hvilket stiller spørgsmålet: Hvor god er elbilen anno 2018 så?

Vi tester én af de bedste af typen, nemlig BMW i3S med S som i sport.

Og ja, der er sport i bilens måde at køre på. For det første er den hurtig i afsættet – som alle andre elbiler i øvrigt. Hurtigt ud af startklodserne er virkelig en elbils-disciplin. Og med en effekt på 184 hk er bilen her i artiklen en mester.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Sporty køremåde

Men det stopper ikke her: for BMW-teknikerne har ikke glemt, hvor de arbejder; så de har med held bygget en sporty køremåde ind i i3’eren med et S koblet på. Set helt overordnet er det måske en afgørende egenskab, idet det får bilen til at henvende sig til flere mennesker. Men i3S’s mest afgørende egenskab er jo, at den er en elbil – nul CO2-udslip. Da elbilen var barn så at sige, kneb det ofte at køre 100 km på en opladning. I den nye BMW er 200 km realistisk og endnu mere, hvis man er venlig ved speederen.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Men sammenlignet med benzin- og dieselbiler er 200 km selvfølgelig en, for mange, alt for kort rækkevidde. Og det er fortsat tidskrævende at lade op – selv ved hurtigladere.

Rent teknisk er bilens opbygning interessant. I jagten på at holde egenvægten nede (og rækkevidden oppe) er en i3 i vid udstrækning skabt af kulfiber – meget af det i øvrigt udviklet i fabrikkens motorsportafdeling. Hvad der gi’r fart i motorsport, er præcist det samme, som gi’r rækkevidde på vejene.

I3S’s elektronikpakke er lige så omfattende som en 'almindelig. BMW med GPS, BMW connect, adaptiv cruise-kontrol etc.

Publiceret 12 October 2018 12:17