Det stiller krav til din boligs elinstallationer, når du køber en plug-in hybrid- eller elbil. Foto: Økotek

Det stiller krav til din boligs elinstallationer, når du køber en plug-in hybrid- eller elbil. Foto: Økotek

Gør din bolig klar til din nye elbil

Opladning af en hybrid- eller elbil kræver, at dine elinstallationer kan holde til belastningen, så du bør ikke bruge en almindelig stikkontakt

Af
Kasper Jørgensen

Bolius Boligejernes Videncenter

elbiler Flere vælger at købe en bil, der kører helt eller delvist på el. Det betyder, at mange har behov for at kunne lade bilen op, når de parkerer derhjemme.

Selvom der ofte følger en lader med, som er lige til at sætte i en almindelig stikkontakt, så bør du ikke bare begynde at bruge den til lade op derhjemme. Hvad enten det er en plug-in hybrid eller fuld elbil, kræver en sikker opladning, at en elinstallatør laver en speciel installation til at kunne lade din bil op.

Både en hybrid- og elbil er kendetegnet ved, at bilen er bygget med et batteri af en vis størrelse. Det betyder, at en opladning ofte tager flere timer, før batteriet er ladet op.

Almindeligt stik

Dine almindelige stikkontakter, både indendørs og udendørs, er kun bygget til husholdningsapparater og ikke til at blive brugt med fuld belastning over en længere periode. Det gælder både selve stikkontakten og de ledninger, som er trukket i væggen. De er nemlig kun beregnet til at blive brugt sammen med eksempelvis en ovn og en støvsuger. Selvom de også trækker meget energi ud af stikkontakterne, er de sjældent i brug i op mod 7-8 timer, som kan være tilfældet, hvis lader en elbil med et stort batteri.

Nøglen til sikker opladning af en elbil afhænger af, at din installation hele vejen fra eltavlen til eludtaget eller ladestationen ude ved bilen er lavet sikkert og i et ubrudt kredsløb.

Derfor skal du rådføre dig med en autoriseret elinstallatør om, hvad det kræver i dit hjem.

Generelt er den optimale løsning at lave det, der kan betegnes som et separat system med egen HPFI-afbryder og sikringsgruppe til opladning af bilen.

Det er ikke kun vigtigt, at installationen ved eltavlen og kablet i jorden er i orden. Også eludtaget ude ved bilen skal være i orden. For hvis der afsluttes med en almindelig stikkontakt, selvom alt andet er blevet optimeret, har man stadig en farlig installation.

Mange typer

Der findes mange forskellige fastmonterede ladebokse på markedet, som du kan vælge mellem, til at hænge op på væggen. Løsningen gør, at du slipper for at skulle slæbe et kabel ind og ud af bilen hver gang. Tilmed er disse ladere dem, der kan lade bilen hurtigst op, ligesom de kan kommunikere med bilen for optimal opladning.

Når du vælger en fastmonteret ladeboks på væggen, er det også her vigtigt at tænke langt fremad. Derfor kan det være en fordel at købe en lader, som måske lige nu er overdimensioneret til din nuværende bil. Ladeboksen kan nemlig godt lade med en lavere strømmængde, hvis bilen ikke kan håndtere den maksimale ladekapacitet. Dermed sparer du både udgiften til i fremtiden at skulle udskifte boksen, når du får en ny bil, ligesom du sparer en evt. ny elektriker-udgift.

FAKTA

Det skal du bede din elinstallatør om

1. At der etableres et separat system med eget HPFI-afbryder (også kaldet RDC-afbryder), således at elbilens ladeinstallation ikke blandes med det eksisterende system til husholdningsapparaterne.

2. At der monteres en type B HPFI-afbryder til elbilen, som er det mest sikre ift. at kunne slå fra, hvis der opstår lækstrømme med jævnstrømsindhold.

3. For at få en fremtidssikret løsning til 11 kWh, så få lavet en installation, der kan lade på 3-faser og 16 ampere. Hvis du har behov for en 22 kWh-lader, skal løsningen være på 3-faser og 32 ampere.

Publiceret 13 March 2019 11:31