Volkswagen Golf i udgaven med den nye 1,5-liters motor, her med 130 hk. Det er faktisk muligt at holde 17 km/l i hverdagens kørsel.

Volkswagen Golf i udgaven med den nye 1,5-liters motor, her med 130 hk. Det er faktisk muligt at holde 17 km/l i hverdagens kørsel.

Golf – mon stadig verdens bedste?

Flere konkurrenter melder sig på banen

Af
Flemming Haslund

BILTEST Golf. Volkswagen Golf. Navnet klinger af kvalitet og et godt køb i manges ører. Og salgstallene taler deres eget tydelige sprog: Mest solgte bil i Europa og på en samlet tredjeplads her i landet. Og vi har her på pladsen tidligere fremhævet kongen af golfklassen til at være verdens bedste bil, slet og ret.

Men holder det i dag – nu vi er godt inde i 2019 og med et par nye konkurrenter lige i hælene. Eller måske helt oppe på siden?

To nye

De to nye, der maser sig på, er Ford Focus, Årets Bil i Danmark og Kia Ceed, der scorede en tredjeplads i kåringen af Den Internationale Årets Bil. Har Golf, der i sit seneste facelift er fra 2016, en chance? Svaret gi’r vi med det samme: Ja.

Hvis vi sammenligner Golf årg. 2019 med de to konkurrenter, er Focus nok en anelse skarpere i sine køreegenskaber, mens Ceed vinder en lille sejr over Golf på pris. Men den samlede pakke: Volkswagen Golf er fortsat er glimrende køb; men dog ikke på alle måder den klart bedste.

Kørestillingen er på alle måder helt i orden, perfekt ratvinkel, glimrende udsyn til instrumenterne, fin, stor skærm med alle de vigtige informationer.

Kørestillingen er på alle måder helt i orden, perfekt ratvinkel, glimrende udsyn til instrumenterne, fin, stor skærm med alle de vigtige informationer.

Versionen, vi kører her, er en Golf 1,5 TSI Evo 130, der fortæller, at kræfterne under frontklappen kommer fra den nye 4-cylindrede 1,5-motor – lige her med 130 hk.

Og den motor; den er et mesterværk, der forener stille lyd, perfekt balance, absolut godkendt forbrug og godt med muskler. Det sidste er en vigtig pointe, fordi samme motor findes i en udgave med 150 hk. Men spar bare de mellemliggende i runde tal 7.500 kr., oplevelsen under speederen er stort set ens i de to biler.

Testbilen her kører på særligt store hjul; det er med til at sikre en sporty kørsel hen over asfalten, der ligefrem minder om en Ford Focus.

Testbilen her kører på særligt store hjul; det er med til at sikre en sporty kørsel hen over asfalten, der ligefrem minder om en Ford Focus.

Og dertil det måske stærkeste argument for at vælge netop den moderne 1,5-motor; forbruget. Efter den nye forbrugsnorm, den med koden WLTP, er forbrugstallet knap 17 km/l. Og ja, det kan faktisk lade sig gøre at nå i hverdagens kørsel, hvis man er omhyggelig med speederpedalen.

Der er avanceret teknik til at hjælpe til: To af de fire cylindre kobles fra, når man kører med moderat gas. Det giver i sig selv en vis besparelse. Yderligere har motoren en særlig funktion, hvor hele motoren standses, når der ikke er behov for motorkraft.

FAKTA

Plusser og minusser

+ Kvalitetsfølelse

+ Motor

+ Forbrug

- Pris

- Garanti

- Pris på ekstraudstyr

Publiceret 13 March 2019 15:16