Et stort flertal af varevognsdæk dumper i test.

Et stort flertal af varevognsdæk dumper i test. ISP Wolfgang Grube

11 varebildæk dumper i test

Den første sammenligning af dæk til store kassebiler viser foruroligende ringe bremseevne, viser en test af en lang række populære dæk bil kasse- og varebiler

Af
Kim Lesanner

SIKKERHED Vi er vant til, at når personbilen bremser hårdt op, så står den hurtigt stille.

Sådan går det ikke altid helt, når det gælder varebiler med deciderede varebildæk. FDM dumper således dæk til varebiler og minibusser på stribe deres sin store sommerdækstest. Dækkene står for dårligt fast, og bremselængden er alt for lang. Foruroligende, mener FDM, for virksomheder bør ikke kun se på økonomien, når de køber dæk til deres biler.

I dæktesten, som FDM har lavet sammen med en række europæiske bilklubber, har man for første gang testet dæk til store kassevogne og minibusser, der ofte er specielt udviklet til erhvervslivets behov. Det betyder, at der er lagt særlig stor vægt på at fremstille dæk med lang levetid og høj lasteevne. Dækkene er mærket med et ’C’, der står for Commercial.

19 meter længere

I alt 16 dæk er testet i størrelsen 16-tommer (215/65), hvoraf 11 dumper på grund af ringe egenskaber på våd vej, hvor de afslører bremselængder, der alt andet end imponerer.

Eksempelvis skulle testens dårligste dæk bruge hele 57 meter på at standse fra 80 km/t., hvor testens bedste dæk ’bare’ skulle bruge 46 meter, før testbilen holdt stille. Det betyder, at bilen med de dårligste dæk kørte 36 km/t., hvor den anden holdt stille.

Det dårligste dæk skal bruge hele 19 meter længere på at bremsen ned fra 80 km/t i forhold til det bedste dæk.

Det dårligste dæk skal bruge hele 19 meter længere på at bremsen ned fra 80 km/t i forhold til det bedste dæk. ISP Wolfgang Grube

Til sammenligning skal en bil med normale personvognsdæk bruge 38 meter på at standse fra 80 km/t – altså 19 meter færre end det dårligste varevognsdæk.

"Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken," siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

"Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej," siger han.

FAKTA

Fem dæk, der har bestået

Apollo Altrust, Goodyear EfficientGrip Cargo, Pirelli Carrier, Nokian cLine OG Continental ContiVanContact 200.

11 dæk, der er dumpet

Falken Linam Van01, Fulda Conveo Tour2, Hankook Vantra LT, Kleber Transpro, Kumho Portran KC53 ,Maxxis Vansmart MCV3, Michelin Agilis+, Nexen Rodian CT8, Sava Trenta 2, Semperit Van-Life 2 og Uniroyal Rain Max 3

Publiceret 20 March 2019 12:26