I forbindelse med den nye Forester er karrosseriet blevet både længere, lavere og bredere.

I forbindelse med den nye Forester er karrosseriet blevet både længere, lavere og bredere.

Subaru krydrer traditionerne med hybrid

Til vinter er Subaru klar med en komplet fornyet version af Forester. Modellen får som standard hybriddrift, der både giver bedre økonomi og ekstra kræfter

Af
Jens Høy

design Subaru er solide biler pakket ind i et design, der ikke udvikler sig radikalt år efter år.

Teknikken har altid symmetrisk firehjulstræk og boxermotor som den røde tråd, og produktet tiltaler forbrugere, der vil have biler, der ikke går i stykker.

Vi har kørt en kortere tur i den nye Subaru Forester, der kommer til landet mod nytår. Bilerne var kinesisk specificeret inklusive dækkene, så køreegenskaberne var lidt svære at vurdere.

Fremover kommer modellen med hybriddrift, og umiddelbart opleves det som et stort skridt frem.

Interiøret er typisk japansk med masser af knapper. Kvaliteten er udmærket.

Interiøret er typisk japansk med masser af knapper. Kvaliteten er udmærket.

Når bilen starter, hjælper batteriet med at trække, og dermed opleves motoren som mere potent, end tallene for benzinmotorer udtrykker.

Alene yder motoren på 2,0 liter nemlig beskedne 150 hk. Samtidig er det slut med den ellers glimrende dieselmotor.

Mere plads

Den nye generation af Forester er blevet både længere, lavere og bredere. Indvendigt mærkes det med bedre benplads ved bagsædet, og på forsæderne er der masser af luft omkring passagererne.

Designet er der ikke pillet meget ved, men den såkaldte C-stolpe er blevet mere lodret.

Subaru er skabt til at blive beskidt, og med den nye Forester har designerne arbejdet med bilens fordøre, nærmere betegnet den nedre del, så døren nu er bedre integreret med fodtrinnet, så man ikke får beskidte bukser, når man stiger ind og ud af bilen.

Interiøret i bilen er typisk japansk med mange knapper og mange akustiske signaler, hver gang man rører en knap. I det hele taget var bilen meget bippende. Hver gang den adaptive fartpilot låser sig på den forankørende bil, ja, så får du lige et bip. Det samme gælder, når du skruer på volumenknappen til radioen osv.

Trækker det meste

Hybride biler er ikke kendt for at kunne trække ret meget, men her er Subaru Forester med hybrid anderledes.

Subaru har konstrueret femte generation af Forester så solidt, at den med hybrid drivlinje må trække op til 1.870 kg. Det er godt nyt for bilister, der har behov for at køre med campingvogn.

Alle udgaver af Forester har ny generation af Subaru Eyesight, der er opbygget med to kameraer i forruden og omfattende sikkerhedsudstyr inklusive system, der holder bilen i vognbanen.

Desuden indeholder systemet nødbremse op til bilens topfart.

Forester kommer som nævnt til Danmark sidst på året, og priserne begynder ved 470.000 kr. for grundudgaven, mens den mest veludstyrede version koster 605.000 kr.

Billedtext: Forester er Subarus mest solgte bil. Designet er en krydsning mellem en stationcar og en stor SUV. Fokus er funktionalitet frem for skønhed. Fotos: Subaru

Subaru Forester E-Boxer

Priser fra: 470.000 kr.

2,0-liter Ydelse: 167 hk (samlet effekt)

Drejningsmoment: 194 Nm

Forbrug: 13,2 km/ l

Batteri: 13,5 kWh.

Publiceret 20 May 2019 15:52