Dagplejerne i Egedal Kommune har været på kursus i kommunikation. Det skal blandt andet gøre dialogen mellem dagplejerne og forældrene bedre, men også når de passer børnene. (Arkivfoto)
Dagplejerne i Egedal Kommune har været på kursus i kommunikation. Det skal blandt andet gøre dialogen mellem dagplejerne og forældrene bedre, men også når de passer børnene. (Arkivfoto)

Dagplejerne er blevet bedre til dialog

De omtrent 60 dagplejere i Egedal Kommune har været på kursus i anerkendende kommunikation. Det sker for at styrke børnenes trivsel og dialogen med forældrene

 Udskriv    Kommentér   Del

"Hvorfor er jeg, som jeg er?" Det var spørgsmålet til de omtrent 60 dagplejere i Egedal Kommune, da de var på kursus i tre dage i anerkendende kommunikation, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

"Dagplejere arbejder meget alene, og det betyder, at man skal være god til selv at reflektere over, hvad der sker i kommunikationen med børn og forældre," siger proces- og udviklingskonsulent Lene Pries, der har afholdt kurset for dagplejerne.

På kurset kom alle dagplejere igennem en personlighedstest, der hedder MBTI. Den er et redskab til i store træk at bestemme ens overordnede personlighedstræk, for eksempel om man er mere udadvendt end indadvendt, om man træffer beslutninger på baggrund af følelser eller logik, eller om man er et ordensmenneske eller et kreativt rodehoved.

Opfatter forskelligt

"Vores personlighed spiller ind på den måde, vi kommunikerer og opfatter andre, og ved at være bevidst om det, kan man bedre bruge det konstruktivt, for alle personlighedstyper har deres styrker og udviklingspotentialer. Og det er udviklingpotentialerne vi skal arbejde med," fortæller Lene Pries.

Anerkendende kommunikation handler i store træk om at bevare den gode tone og anerkende andres følelser og oplevelser af situationer - også når ens egen oplevelse af situationen er stik modsat.

"Konflikter er uundgåelige mellem mennesker, både børn og voksne. Kurset har derfor givet dagplejerne nogle redskaber til at fastholde den gode kommunikation, når forældrene klager, når der er svære situationer med børnene, og når man som dagplejer bare har en dårlig dag," fortæller Lene Pries.

Publiceret: 10. August 2012 06:30
Del på Facebook
Se også:
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce