Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Læserbrev: Kommunens svar til Claus Sørensen

Af Lars Bonde, centerchef i Jobcenter Egedal

Vi tror på, at alle har ressourcer.

Vi kan ikke udtale os om den konkrete sag, men vi vil gerne kommentere på, hvordan Jobcenter Egedal generelt arbejder med at afklare en borgers arbejdsevne som en del af den lovbestemte beskæftigelsesindsats.

Indledningsvis vil jeg gerne sige, at vi anderkender alle de typer udfordringer, diagnoser og handicaps - synlige som usynlige - som en borger kan stå med, når vi forsøger at finde de bedst mulige løsninger.

Jeg vil også gerne slå fast, at vi på ingen måde spekulerer økonomisk i at 'fastholde' borgere i endeløse beskæftigelsesprojekter eller parkere dem på kontanthjælp.

I Egedal Kommune har vi fokus på en helhedsorienteret indsats, der kommer hele vejen rundt om borgerens situation. Det handler med andre ord ikke kun om at finde et særligt tilrettelagt beskæftigelsestilbud, men også at tage hånd om alle de andre udfordringer, der kan være for at klare hverdagen. Nogle gange er der brug for en mentor, der hjælper og støtter undervejs. Er det et behov, så gør vi det!

Målet er kun meget sjældent førtidspension, fordi det som udgangspunkt er en passiv løsning. I øvrigt har reglerne siden 2013 været så restriktive, at kun få danskere kan få denne pension.

Målet er et meningsfyldt arbejde, et fleksjob eller måske en uddannelse. Det er det, fordi vi tror på at alle borgere - selvom det kan være svært – har ressourcer, der kan give dem en vis tilknytning til arbejdsmarkedet og udvikle deres kompetencer. Det kan være med til at skabe en god hverdag, der kan giver små succesoplevelser og selvtillid.

Forudsætningen for at det skal lykkedes er imidlertid, at vi hele tiden har en god dialog med borgeren om, hvilke indsatser der motiverer og hvilke udfordringer der begrænser. Det vil altid være en vanskelig balancegang mellem at afprøve muligheder, og samtidig ikke at spænde buen for hårdt.

Vi har selvfølgelig ikke altid den samme oplevelse af en situation som borgeren. Derfor har borgeren også altid mulighed for at klage over vores afgørelser og tilbud.

Publiceret: 02. Juni 2017 13:38
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Egedal

Annonce
Fik du læst
Annonce
ANNONCER
Se flere