7-årige Rebekka Hansen er en rigtig prinsesse-pige, som elsker my little pony og dukker. (Foto:MBS)
7-årige Rebekka Hansen er en rigtig prinsesse-pige, som elsker my little pony og dukker. (Foto:MBS)
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Mor til autist: Folkeskolen er eksklusion

7-årige autistiske Rebekka Hansen går i Egedal Kommunes specialtilbud på Balsmoseskolen i Smørum. Hun er gået fra at blive beskrevet som retarderet til at blomstre op både fagligt og socialt

Af Mette B. Sørensen

Allerede da Rebekka er helt lille, bliver hendes forældre klar over, at deres lille pige er anderledes. Hun er næsten to år, før hun går, og hun er svær at aflæse og komme i kontakt med. Familien har allerede autisme tæt inde på livet med den to år ældre storebror, William, og Lise Hansen har da også autisme i tankerne, når hun ser på sin datter.

Men da Rebekka som 3,5 årig bliver diagnosticeret, er dommen en anden. Overlægen, der har udredt Rebekka, føler sig så sikker i sin sag, at hun før prøveresultaterne foreligger, diagnosticerer Rebekka til at have dels en kromosomfejl og til at være mentalt retarderet.

"Jeg følte det ikke som et stemple, for på det tidspunkt var vi selv i tvivl," husker Lise Hansen.

Autisme-diagnose

Diagnosen er adgangsbilletten til special-børnehaven Hyldeblomsten og en tryg hverdag med kun fire børn på hver af de to stuer. Det er også her, at Rebekka møder Sofie, som i dag er hendes bedste - og eneste - veninde

Rebekka trives i den hjertevarme lille institution, men da skolealderen nærmer sig, skal hun igen udredes for at finde frem til, om hun kan inkluderes i en almindelig folkeskole. Denne gang lyder diagnosen på infantil autisme og anbefaling går på et "...lille struktureret miljø med specifik autismepædagogik".

Rebekka har let til ængstelighed, hun er tilbagestående motorisk, socialt og sproglig kommunikativt, lyder vurderingen fra Børne- og ungdomspsykiatrisk Center Hillerød.

Anbefalingen er klar, og det er holdningen i hjemmet også - Rebekka skal på Balsmoseskolen og være i det særlige tilbud for autister, skolen tilbyder.

"Jeg kan love dig for, at vi ikke har haft en åbning, ikke så meget som en lille sprække, overfor muligheden for, at hun skulle på en almindelig folkeskole. Det ville være som at tabe hende på gulvet," siger Lise Hansen.

Rebekka starter som det eneste nye barn i indskolingen på Balsmoseskolen i august sidste år. Og hun ikke alene trives, hun stortrives.

"Hver morgen, når hun vågner glæder hun sig til at komme ud af døren," siger Lise Hansen.

Og allerede ved den første evaluering to måneder efter skolestart, står der skrevet succes ud over alle skolens beskrivelser af Rebekka.

"Vi har selv været i tvivl om, hvor hun lå. Efter hun er startert i skole, er vi ikke i tvivl om, at hun fuldstændig normalt begavet - godt begavet," siger Lise Hansen.

Det helt rigtige

Rebekka lukker sig i dag sjældent ind i sig selv, hun er nem at læse, og hun har overskud til fritidsinteresser selv efter en lang skoledag og SFO fra kl. 8-16. Hun har overskud til at rumme andre mennesker og fx. glæde sig over, at hendes veninde Sofie kommer på besøg, hun kan læse og har lyst til at lære nyt, og vigtigst af alt: hun er glad.

Succeen i skolen betyder, at Lise Hansen kan passe sit arbejde i København i tryg vished om, at Rebekka har det godt

"Det har bare været det helt rigtige for hende. Jeg glæder mig til at se, hvad det mere kan føre til, når det har ført til det her på så kort tid", siger Lise Hansen og fortsætter:

"For mig er det her inklusion. Hvis hun kom på en almindelig folkeskole, ville det være eksklusion."

Hvad er din holdning/erfaring angående inklusion? skriv din kommentar under artiklen.

Publiceret: 26. Februar 2013 06:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Egedal

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt