Fra Vanløse til Stenløse. Lokale Egedal-elever har med flytningen af deres specialskole taget hul på en ny skolegang i hjemlige omgivelser. Fotos: KT
Fra Vanløse til Stenløse. Lokale Egedal-elever har med flytningen af deres specialskole taget hul på en ny skolegang i hjemlige omgivelser. Fotos: KT
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ny specialskole i Stenløse: “Børnene har godt af at være i deres nærmiljø”

Lokalavisen Egedal har besøgt den nye specialskole i Stenløse, hvor målsætningen er at blive en lokal aktør, der kan støtte op om elevernes tilknytning til fritidsaktiviteter og venskaber

“Kan vi bare gå i gang med at male?

En dreng har fundet penslen frem og er klar til at kaste sig over et fælles projekt, hvor diverse malerbøtter indbyder til et sandt farveorgie.

Det er torsdag formiddag, og vi befinder os på Skolevej 10 i Stenløse, hvor der for længst er taget hul på dagen på den nye specialskole, der åbnede i foråret som en afdeling under “Behandlingsskolerne.”

Her går 22 børn fra 0.-9. klasse i både indskoling, mellemtrin, udskoling og som solister. Fælles for børnene er, at de hver især har nogle særlige behov, som skolen har ekstra meget fokus på.

“Vi har elever med autisme, ADHD og angst, som hver eneste dag vil blive taget i hånden af vores personale bestående af lærere, pædagoger og psykologer,” siger Signe Flindt, der både er videnschef på Behandlingsskolerne samt projektleder for det nye skoletilbud i Stenløse og Egedal Kommune.

Kan løse opgaven

Hun lægger ikke skjul på, at opgaven med at sikre børnenes trivsel er stor - omvendt er det en opgave, som før er blevet løst på de ni andre “Behandlingsskoler”.

“Vi har efterhånden samlet en masse viden og erfaring, som vi kan drage nytte af her i Stenløse, hvor det er en ny start for både elever, forældre og personale. Vores mål er at undgå konflikter med eleverne, for vi vil gerne balancere mellem at tilpasse børnene et miljø, men hvor vi sideløbende udvikler dem til den verden, der venter udenfor. De krav, som vi stiller til børnene, er en del af behandlingen,” siger Signe Flindt og fortsætter:

Lokalerne i den tidligere Sandbjergskolen danner rammerne om den nye specialskole på Skolevej 10 i Stenløse.
Lokalerne i den tidligere Sandbjergskolen danner rammerne om den nye specialskole på Skolevej 10 i Stenløse.

Tilpasning og balance

“For vores personale handler det hele tiden om at komme under huden på den enkelte elev og finde ud af, hvor langt vi kan gå i forhold til at stille krav. Det er en tilpasning og en balance, for vi er også sat i verden for at skabe en udvikling hos børnene. Vi gør dem ikke en tjeneste ved at lade dem sidde og spille computer dagen lang. Læringen er bestemt også en vigtig faktor.”

Hun understreger, at børnene på den nye skole i Stenløse er delt op ud fra behov, diagnoser og miljø.

“Vi har en klasse for de mere indadvendte børn, der har brug for ro, og så har vi en klasse for udadvendte elever, der trives bedst med mange skift og mere aktivitet med højere volume. Når og hvis vi støder på situationer, hvor en elev har brug for at trække sig lidt fra flokken, så har vi både pædagoger og undervisere til at håndtere det,” siger Signe Flindt.

Mens et par af eleverne grubler over, om de skal kaste sig over den blå eller lyserøde farve, så sætter Signe Flindt ord på flytningen før Påske, hvor skolen rykkede fra Vanløse til Stenløse.

“Der er flere ting i det. Først og fremmest fik vi en henvendelse fra Egedal Kommune, som vi fandt meget spændende. De spurgte, om vi kunne have interesse i at rykke til Stenløse og blive en del af kommunen, da vi på skolen i Vanløse allerede havde flere visiterede Egedal-elever. Både vi og kommunen kunne med det samme se fordelene ved at rykke eleverne ud i deres lokale nærmiljø, hvor forældrene også ville have lettere ved at deltage i de møder, der udgør en del af det tætte samarbejde mellem skole og hjem. Samtidig ville en flytning til Stenløse betyde, at eleverne slap for en daglig transporttid ind til Vanløse,” siger Signe Flindt, som understreger, at Behandlingsskolerne endte med at takke ja til kommunens tilbød, da den “samlede pakke” var for god til at afvise.

Hensynet til børnene

“I sidste ende har vi gjort det af hensynet til børnene. Deres trivsel i et roligt og forudsigeligt skoleforløb har været vores vigtigste argument for at flytte herud, og selvom flytningen og den efterfølgende omstilling har været hård for børnene, så er vi ikke i tvivl om, at vi har truffet det rigtige valg,” siger Signe Flindt.

Med flytningen til Egedal Kommune er der også sat nye standarder for et privat-offentligt partnerskab.

Første af sin art i Danmark

“Det er den første af sin art i Danmark. Kommunen har fundet lokalerne til os, men vi er ikke kommet hertil med et kommunalt tilskud i ryggen. Vi har selv stået for renoveringen, og vi betaler selv huslejen, men det er underordnet. Nu står vi med et samarbejde, hvor vi kan drage nytte af hinanden. Vi har noget viden på området, som vi gerne vil dele ud af, mens kommunen kan hjælpe med noget faglig sparring,” siger hun og understreger de mange muligheder, der pludselig står for døren.

“Vi vil være en lokal og aktiv medspiller og deltage i kommunale fritidstilbud, så vi kan etablere gode samarbejder med de eksisterende tilbud. Med en skole i Stenløse kan vi i højere grad bakke op om elevernes fritidsaktiviteter og venskaber, som mange af vores elever ønsker. Med andre ord, så skal vi udnytte den mulighed, der ligger i at blive en del af lokalsamfundet,” siger skolens videnschef.

Publiceret: 14. September 2017 05:45

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Egedal

ANNONCER
Se flere