Ingen gaver til pendlerne på borgermøde:

Omfattende tog-lukning står ved magt

Pendlergruppen for Frederikssund-banen fik torsdag aften bekræftet deres store skræk. Den planlagte S-togslukning mellem Valby og Frederikssund står ikke til at ændre

Af
Kenneth Tanzer

Hvis pendlergruppen for Frederikssund-banen havde et spinkelt håb om at få Banedanmark til at ændre på den kommende tolv ugers-lukning af S-togslinjen mellem Valby og Frederikssund, så blev det endegyldigt slukket torsdag aften i Stenløse Kulturhus. Her mødte pendlergruppen og de få fremmødte borgere nemlig repræsentanter fra DSB og Banedanmark, der hurtigt gjorde det klart, at det omfattende sporarbejde står ved magt, ligesom en tyve minutters drift heller ikke bliver aktuelt. “Vi har i samarbejde med DSB kigget på alternative løsninger som åbning af enkelte etaper eller enkeltspor, men vi er kommet frem til den konklusion, at en total-lukning af strækningen er den rigtige løsning i forhold til projektets størrelse. Det er nemlig meget omfattende,” lød det fra Varun Sivapalan, der er projektleder i Banedanmark, som i den indledende præsentation gjorde det klart, at sporarbejdet er en tvingende nødvendighed.

Skinnerne er slidte

“Togskinnerne er slidte, og der er behov for en sporfornyelse, så vi kan minimere risikoen for driftsfejl. Hvis sporet ikke fornyes i 2018, så kan det først blive i 2023, og det kan vi ikke vente på,” lød det fra Banedanmark, inden det blev slået fast, at lukningen af strækningen bliver fra den 2. juni til den 25. august samt omkring Påske, St. Bededag, Kr. Himmelfart og Pinse. “Det er den tidshorisont, som vi arbejder ud fra,” lød det fra Banedanmark og DSB. Meddelelsen fik borgerne til at spørge ind til alt fra køreplaner og rejsetid til mulighed for cykler i S-togsbusserne. “Der bliver ikke mulighed for at medbringe cykler i S-togsbusserne,” sagde Søren Møller, beredskabskoordinator hos DSB. Til gengæld ville han gerne love, at DSB og Movia arbejder på højtryk for at finde frem til de bedste rejse-løsninger for de mange tog-pendlere, der nu skal til og fra arbejde i de såkaldte togbusser. “Der er mange detaljer at tage hensyn til, når vi i tre måneder skal flytte vores kunder væk fra togbanen og ud i togbusser. Hvor er der vejarbejde, hvor er der skolebørn, hvad siger den enkelte kommune og så videre. Vi er i gang med et meget stort puslespil, og resultatet bliver forhåbentlig en robust køreplan, men jeg kan ikke love, at der ikke vil komme forsinkelser. Jeg kan derimod love, at vi vil forsøge at vinde så mange minutter som muligt,” sagde Søren Møller.

Torben James Jensen, talsmand for pendlergruppen for Frederikssund-banen, er ærgerlig over den kommende total-lukning af S-togslinjen mellem Valby og Frederikssund

Torben James Jensen, talsmand for pendlergruppen for Frederikssund-banen, er ærgerlig over den kommende total-lukning af S-togslinjen mellem Valby og Frederikssund

Kunne tage to år

Efter mødet kunne Torben James Jensen, talsmand for pendlergruppen for Frederikssund-banen, gøre status. “Det har været umuligt at få Banedanmark og DSB på andre tanker. Havde de valgt at holde et spor åbent til tyve minutters drift, så havde projektet taget to år. Nu tager de den store tur på tre måneder, og det må vi leve med, selvom vi selvfølgelig er ærgerlige. Denne total-lukning rammer pendlerne rigtig hårdt på en strækning på 40 km gennem flere kommuner, så det er ikke sjovt,” sagde Torben James Jensen.

Publiceret 10 November 2017 00:00

Lokalavisen Egedal nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Lokalavisen Egedal
SENESTE TV

Læserbrev:

Store forskelle på offentlige lønninger i Egedal

Af Jens Holst, Hyldekær 55, 2765 Smørum. I forbindelse med den indeværende krise på det offentlige arbejdsområde, hvor vi i skrivende stund ikke kender udfaldet af konflikten, så dukker der hele tiden interessante informationer op om de offentlig ansattes løn og arbejdsvilkår. Der har fra den ene side været ført påstande om, at de offentlig ansattes lønninger er steget mere i forhold til de private. Og det viser sig desværre, at Sofie Løhde har ret: Nogle journalister har sat sig for at undersøge, hvilke offentligt ansatte som er højst lønnet, en top 100 liste. Og gæt hvem som kommer ind på en suveræn førsteplads, foran kommunaldirektørerne fra Århus, Odense og København. Med en årsløn på 2,6 mill ligger vores mand forrest i feltet, knap 0,4 mill foran Odenses. Egedal Kommune har ry for ikke at være lønførende, når det gælder aflønning af lærere, pædagoger, sosu’er mm, men her har man altså valgt at gøre en undtagelse. Selvfølgelig skal man starte et sted, så jeg vil som læreransat håbe på, at det snart drypper lidt på degnen....