DSB og pendlergruppen udtrykker tilfredshed med den første tid under sporarbejdet. Her ses to af de mange togbusser på Stenløse Station.

DSB og pendlergruppen udtrykker tilfredshed med den første tid under sporarbejdet. Her ses to af de mange togbusser på Stenløse Station.

Pendlerklub og DSB: "Fornuftig start på sporarbejdet"

DSB og pendlerklubben for Frederikssundsbanen gør status på den første tid med togbusser

Fra S-tog til togbusser.

Det omfattende sporarbejde mellem Frederikssund og Valby er skudt i gang, hvilket har betydet, at de omtalte togbusser er kommet på arbejde for at fragte de mange pendlere frem og tilbage.

Nu gør pendlerklubben for Frederikssundsbanen og DSB status over den første tid - og det er med en positiv udmelding.

"Jeg synes, at det kører fantastisk. Det tager lidt længere tid at skulle køre i bus, men sporarbejdet har været godt tilrettelagt, og jeg tror efterhånden, at de fleste passagerer er klar over, at det er nødvendigt, at Banedanmark udfører sporarbejdet af hensyn til sikkerheden og driftsstabiliteten. Det er i alt fald det budskab, som vi har forsøgt at gøre opmærksom på fra pendlerklubbens side. Og så synes jeg, at DSB og vi er lykkes med at informere om sporarbejdet i god tid, så passagererne har kunnet indrette deres hverdag efter det," siger pendlerrepræsentant Torben James Jensen i en pressemeddelelse.

De pæne ord fra pendlerklubben glæder DSB’s informationschef Tony Bispeskov.

"Sammen med pendlerklubben har vi forsøgt at være massivt til stede med information om sporarbejdet og kørslen med Togbusser, og det er virkelig slået igennem. Under de første etaper af sporarbejdet i helligdagene har hele 82 procent haft kendskab til sporarbejdet, inden de ankom på stationen," siger Tony Bispeskov.

Samtidig glæder Tony Bispeskov sig over, at 81 procent af kunderne ville vælge DSB, selvom de vidste, der var sporarbejde. Det er hans oplevelse, at kunderne har taget godt imod Togbusserne.

Kundernes behov

"Forud for sporarbejdet har vi gennemført en analyse af kundernes rejsestrømme og planlagt bussernes ruter ud fra kundernes behov. Vi har 10-minutters drift på alle buslinjer, og kører to eller flere linjer fra de fleste stationer, så kunderne oplever, at de har flere afgange end normalt. Det er nærmest som et rullende fortov," siger Tony Bispeskov.

Under sporarbejdet sørger DSB desuden for at have en reserve af Togbusser holdende klar, så de har mulighed for at sætte flere busser ind, hvis der opstår behov – eksempelvis hvis der møder en børnehave til en afgang.

Der kører Togbusser ad syv forskellige ruter – langs med og på tværs af Frederikssundsbanen. Dertil kommer Movias busruter. I mange tilfælde kan kunderne spare tid ved at skynde genvej på tværs af banen. Kunderne med Periode-, Ungdoms- eller Pensionistkort får de ekstra zoner, det kræver, gratis. De skal blot sende en sms med teksten zone til 1919.

Også skiltene, der viser vej til Togbusserne, har DSB fokus på.

"I den første uge har vi fulgt dagligt op på, at skiltningen ved stationerne er, som den skal være, så kunderne kan finde vej. Enkelte steder har skiltene været revet ned, og så har vi senest dagen efter sat nye op. I den forbindelse vil jeg gerne komme med en opfordring til, at kunderne kontakter os, hvis de oplever, der mangler skilte, eller det er svært at finde vej," siger Tony Bispeskov.

Publiceret 15 June 2018 06:11

SENESTE TV