Status fra Banedanmark: Sådan går sporarbejdet

Der arbejdes på højtryk med fornyelsen af Frederikssundsbanen

I starten af juni kørte S-togene på Frederikssundsbanen i garagen for sidste gang over en længere periode og blev erstattet af gule entreprenørmaskiner og en masse folk i orange tøj.

Det var nemlig startskuddet til den store renovering og fornyelse henover sommeren af den ca. 40 km strækning mellem Valby og Frederikssund.

"Nu har vi været i gang i ca. fem uger, og der er fuld fart på aktiviteterne på hele strækningen. Noget af det mest synlige har været vores 400 meter lange ballastrenser, der har renset ballasten i sporet over 18 km, og renset sporkassen over 10 km," siger Varun Sivapalan, projektleder på Frederikssundsprojektet i en pressemeddelelse.

Ballastrenseren renser skærverne for skidt og lægger brugbare skærver tilbage igen. Resten af skærverne samt jordmateriale sorteres og knuses til materialer, der genbruges

"Vi kan genanvende op til 70.000 tons af vores materialer, som vi kan bruge igen, når vi lægger det nye spor," siger Varun Sivapalan.

I denne uge kører ballastrenseren i garagen for en stund og bliver erstattet af en såkaldt sporlægningsmaskine. En maskine på ca. 400 meter, der kan lægge sveller og skinner på samme tid. Den skal i alt udskifte 35 km skinner og 50.000 sveller på store dele af strækningen.

Vandet ledes væk

"Vi har forberedt sporkassen og skærverne, og nu er vores sporlægningsmaskine i gang med at lægge de første skinner og sveller mellem Ballerup og Frederikssund," siger Varun Sivapalan.

Foruden udskiftning af skinner og sveller sker der andre anlægsaktiviteter langs banen. Mange steder er afvandingen blevet gjort bedre med nye rør og brønde, så vandet ledes væk fra sporene på en hensigtsmæssig måde.

Udskiftningen af kørestrømsmaster mellem Valby og Flintholm forløb planmæssigt i foråret, og man er nået til næste fase med at overflytte køreledningerne til de nye master, så de er klar til brug i august, når banen åbner igen.

Derudover vil der også over det næste stykke tid blive renoveret ni broer på strækningen og udskiftet 10 sporskifter og dertilhørende drev, så banen er fremtidssikret.

Publiceret 13 July 2018 06:07

SENESTE TV