Forening på festival: Chili con carne med øl sikrer million-omsætning

Siden 1974 har den lokale idrætsforening GSGIF haft en bod på Roskilde festival. Overskuddet går til foreningskassen

Af
Jakob Markert

GUNDSØLILLE 6204 portioner Chili con carne, 5960 hvidløgsbrød og 2200 pandekager. Det er bare et uddrag af det, som der på en uge blev langet over disken i boden 'Eat Beer' på årets Roskilde festival.

Festivalen er nemlig ikke kun dødsdruk, støvskyer og store musikalske indslag som Eminem og Bruno Mars. Den handler også om mad i store mængder og solide indtægter til lokale foreninger. Derfor åbner Gundsølille Skytte, Gymnastik og Idrætsforening (GSGIF) hvert år deres madbod op.

"Vi har solgt for omkring en mio. kr. i år, og det vil give et pænt overskud, som vi kan putte i foreningskassen. Pengene hjælper foreningen med at holde kontingentet på et fornuftigt niveau, ligesom de bliver brugt på at tage de unge med på forskellige ture," fortæller Per Lassen, der er GSGIFs ansvarlige for personaledelen på Roskilde festival, ligesom han er tidligere formand for hele foreningen.

Med siden 1974

GSGIF har i forskellige former været med på Roskilde festival siden 1974, og i de seneste 14 år har det været med konceptet Eat Beer - et koncept, hvor alt maden i boden indeholder øl.

"Vi gør det selvfølgelig først og fremmest for pengene. De sidste par år har vi faktisk oplevet en smule tilbagegang i indtægterne, og i år blev vores bod rykket til et nyt sted på festivalpladsen. Så vi var lidt nervøse inden, men vi fik vendt udviklingen i år til en lille fremgang," fortæller Per Lassen.

Noget andet, som GSGIF får ud af festivalen, er det sammenhold, der opstår blandt de frivillige i boden.

"Der var i alt 134 frivillige i vores bod, og 40-50 af dem var fra vores egen forening. Ellers var de frivillige alt fra 15-74 år, og vi havde også flere udlændinge fra nærtlæggende lande med," siger Per Lassen.

Det er foreninger og virksomheder, der driver alle boder på Roskilde. Udover GSGIF havde en anden lokal forening, JGI Gymnastik, også en bod på årets festival.

Foto: Per Lassen.

Foto: Per Lassen.

Publiceret 16 July 2018 10:00

SENESTE TV