Snart rykker en større gruppe elever fra Toftehøjskolen over på Hampelandskolen. Det får kommunen til at kigge på nye trafiksikkerhedsforanstaltninger.

Snart rykker en større gruppe elever fra Toftehøjskolen over på Hampelandskolen. Det får kommunen til at kigge på nye trafiksikkerhedsforanstaltninger.

Inden børnene flytter skole i Ølstykke og Smørum: Kommunen kigger på små og store trafik-løsninger

Mens forvaltning og politikere tygger på trafikale skole-løsninger i en stor Cowi-rapport, så bruger Egedal Kommune 400.000 kr. på mindre trafik-tiltag ved Hampelandskolen og Boesagerskolen

Af
Kenneth Tanzer

Når badetøfler og solcreme igen skiftes ud med bøger og skoleskema, så venter der Egedals indskolings-elever en ny hverdag i nye rammer.

Og mens de små purke forbereder sig på at flytte fra henholdsvis Toftehøjskolen i Ølstykke og Søagerskolen i Smørum til Hampelandskolen og Boesagerskolen, så har Egedal-byråd taget endnu et politisk skridt, der i sidste ende skal sikre implementeringen af de såkaldte kreative læringsmiljøer og multifunktionelle kvadratmeter.

På det seneste byrådsmøde blev der godkendt en tillægsbevilling på i alt 1,15 mio. kr., hvoraf de 600.000 kr. bruges på rokader, istandsættelser og selve flytningen af indskolinger, mens yderligere 150.000 kr. går til en analyse-udvidelse vedrørende opsætning af sensorer i haller og lokaler.

Endelig har man givet grønt lys til at bruge 400.000 kr. til trafiksikkerheds-foranstaltninger på og ved Hampelandskolen i Ølstykke og Boesagerskolen i Smørum. I første omgang vil man fokusere på ankomst- og parkeringspladser, hvor mange elever, forældre og ansatte ankommer gående, på cykel og i bil. Tiltagene vil så skulle indrettes efter ombygningsscenarierne på de to skoler.

Det er planen, at Egedal-administrationen vil arbejde på at få udført mest muligt af de mindre tiltag i løbet af sommeren, inden indskolingerne rykker ind til august.

Hvilke mindre trafik-løsninger man i første omgang ender med, har Bo Vesth (V), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Egedal Kommune, ikke et konkret bud på.

Omfattende rapport

"Det er op til administrationen at vurdere, hvad der skal laves her og nu. De har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der i første omgang giver mest mening. Det kan være opstregninger eller andre tiltag på skolernes ankomst- og parkeringspladser, men det er ikke noget stort," siger Bo Vesth.

Stort kan det til gengæld blive, hvis han og de øvrige byrådsmedlemmer allierer sig med forslagene i en ny Cowi-rapport, der er udarbejdet med opmærksomhedspunkter ved de trafikale forhold i forbindelse med flytningen af de lokale elever.

"Det er et omfattende notat/rapport, hvor man peger på en masse større trafik-løsninger. Det er alt fra drejebaner til lyskryds. Noget er skudt ved siden af, mens der er forslag, som vi kan bruge og se nærmere på. Vi har valgt at tage rapporten til efterretning, for vi skal dykke grundigt ned i forslagene," siger Bo Vesth.

Overordnet set vurderer rapporten, at det er trygt at færdes til skole, hvis elever og voksne bruger cykelstier, gangstier og overgangssteder. Undersøgelsen viser dog, at der er en række tiltag, der yderligere kan sikre skolevejene.

Flere muligheder

"Flere tiltag kan komme i spil, når vi ser på det store billede - blandt andet p-plads, indkørsel og udkørsel, så jeg vil ikke afvise helleanlæg, drejebaner og andre ting. Der er flere muligheder," siger Bo Vesth, der dog er opmærksom på rækkefølgen af de forskellige projekter.

"Det ville være dumt, hvis vi her og nu brugte mange penge på en ny og smart parkeringsplads for så at finde ud af, at der på samme sted skal opføres noget nyt i forhold til de kreative læringsmiljøer, så vi må have tålmodighed," siger udvalgsformanden.

Publiceret 11 July 2019 06:10

SENESTE TV