Da Louise Østerbye i juni sidste år fik konstateret sukkersyge, blev hun indlagt på Hillerød hospital. Foto: Pia Østerbye.
Da Louise Østerbye i juni sidste år fik konstateret sukkersyge, blev hun indlagt på Hillerød hospital. Foto: Pia Østerbye.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Pia og Rikkes 2-årige datter har sukkersyge: Fem sagsbehandlere på ni uger

Da 2-årige Louise fik konstateret sukkersyge, havde familien ingen ide om, hvor meget bøvl sagsbehandlingen fra Egedal kommune, ville komme til at forvolde dem

Af Jakob Markert

At der blandt de ansatte sagsbehandlere i Egedal kommune har været godt gang i svingdøren, er ikke kun noget, som har betydning internt på rådhuset. Det påvirker også de borgere, der har en sag, som skal behandles af kommunen.

Pia Østerbye og hendes kone Rikke er nogen af dem, der har mærket konsekvenserne ved de mange personaleudskiftninger i kommunen:

“Når sagsbehandlerne hele tiden bliver udskiftet, så er der ingen erfaring at trække på i kommunen. Vi havde en følelse af aldrig rigtig at være oplyst, og vi var ofte i tvivl om, hvem fra kommunen vi skulle henvende os til. For os handler det ikke om en enkelt sagsbehandler, men om et samlet svigt fra Egedal kommune.”

Stor hjælp fra hospitalet

I juni sidste år fik deres 2-årige datter Louise konstateret sukkersyge og blev indlagt på Hillerød hospital. Selvom det selvfølgelig var en stor omvæltning for familien, så var Pia og Rikke Østerbye i starten fortrøstningsfulde.

“De første par uger efter Louises indlæggelse havde vi sådan set fuld tillid til kommunen. Allerede på Hillerød hospital underskrev vi nogle fortrykte papirer, som hospitalet sendte til Egedal kommune, og vi fik at vide, at det plejer at tage et par uger at behandle denne type sager,” fortæller Pia Østerbye.

De ansøgninger, som Hillerød hospital hjalp familien med at sende til kommunen, omhandlede tabt arbejdsfortjeneste til Rikke Østerbye i forbindelse med indlæggelsen og merudgifter til Louises sygdom. Egedal Kommune skulle så på den baggrund vurdere, om Rikke Østerbye var berettiget til at modtage tabt arbejdsfortjeneste og i hvilket omfang..

I de efterfølgende uger gav kommunen dog ingen lyd fra sig.

“Jeg ringer og ringer og får lagt rigtig mange telefonsvarerbeskeder hos kommunen, men de ringer ikke tilbage. En af de første gange, hvor jeg endelig får fat i dem, får jeg så at vide, at de ikke har modtaget vores ansøgning. Det var selvfølgelig forkert, og kommunen har også beklaget det,” fortæller Rikke Østerbye.

Dokumentation: Sådan lyder det blandt andet i redegørelsen fra Egedal kommune, der blev sendt til Pia og Rikke Østerbye d. 30/10-2017
Dokumentation: Sådan lyder det blandt andet i redegørelsen fra Egedal kommune, der blev sendt til Pia og Rikke Østerbye d. 30/10-2017

Fem ansatte indover sagen

Efterfølgende blev Pia og Rikke Østerbye kastet rundt mellem forskellige ansatte i kommunen, uden at de selv var klar over, hvilken sagsbehandler, der egentlig var tilknyttet deres sag

Nervøsiteten begyndte for alvor at melde sig hos familien, da de igennem telefonen en dag kunne høre en ansat spørge tilfældigt ud i lokalet, hvem der egentlig sad med sagen?

“De mange skift gjorde, at vi halvdelen af tiden fik vage svar og decideret forkerte oplysninger fra sagsbehandlerne. Jeg synes ellers godt, at man kan forvente, at de har styr på lovgivningsdelen,” siger Rikke Østerbye.

I alt nåede Pia og Rikke Østerbye at tale med mindst fem forskellige ansatte i kommunen, hvor af to af dem var nyansatte, og en var ansat på et vikariat.

Netop vikaren var i en periode tilknyttet som sagsbehandler på deres sag, men da vedkommende blev fastansat i en anden stilling på rådhuset, var der en periode på knap to uger, hvor Pia og Rikke Østerbye slet ikke havde en sagsbehandler tilknyttet. Ligesom med den manglende sagsbehandling i starten af forløbet, har Egedal kommune efterfølgende skriftligt beklaget dette hul i sagsbehandlingen.

“I den periode blev vi fra kommunens side hele tiden mødt af mantraet: 'Der starter en ny sagsbehandler d. 1. august, der vil tage sig af jeres sag'. Så spurgte jeg: 'Hvad gør vi så indtil da?', og der lød svaret bare: 'Jamen der starter en ny sagsbehandler d. 1. august, der vil tage sig af jeres sag',” fortæller Pia Østerbye.

Behøvede kun 14 dage

I sidste ende tog sagsbehandlingen ni uger – altså med nød og næppe inden for den tidsfrist kommunen har givet sig selv til at behandle sager om tabt arbejdsfortjeneste.

Alligevel undrer Pia og Rikke Østerbye sig over, om det ikke kunne være blevet klaret hurtigere, hvilket ville have givet familien ro, og samtidig have sikret, at hullet i budgettet efter Rikkes manglende lønudbetaling hurtigere kunne dækkes.

“Da den nye sagsbehandler starter, så bliver hele sagen jo behandlet på omkring 14 dage. For os viser det, at kommunen sagtens kunne have løst sagen hurtigere,” mener Pia Østerbye.

Publiceret: 23. Januar 2018 06:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Egedal