Gang i svingdøren på Egedal Rådhus:

Sagsbehandlere udskiftes i lyn-tempo

På et enkelt år blev næsten halvdelen af Egedal Kommunes sagsbehandlere udskiftet. Det fik kommunen til at arbejde målrettet med trivsel og sagsgange, men i de seneste ti opgjorte måneder var tallet alligevel 33 procent

Af
Kenneth Tanzer

Når syge, handicappede eller pressede familier søger hjælp hos Egedal Kommune, skal de være indstillet på at fortælle deres historie igen og igen.
Sandsynligheden for, at de møder en sagsbehandler, der lærer dem at kende og kan guide dem gennem lov-junglen over længere tid, har i nogle tilfælde været beskeden.
Sagsbehandlerne kommer og går nemlig tilsyneladende i lyn-tempo.
Lokalavisen Egedal har fået aktindsigt i den såkaldte personaleomsætning blandt sagsbehandlere, der har den direkte kontakt med borgerne.
Sammenlagt har der været næsten ét medarbejderskifte pr. sagsbehandler-stilling i løbet af tre år.
Det svarer i gennemsnit til, at 33 procent af de ansatte skiftes ud om året. Tallet kan dog dække over, at nogle ansatte er blevet i jobbet, mens andre både er blevet ansat og flyttet igen. Eller for dens sags skyld gået på barsel og returneret igen.
Fra november 2014 til november 2015 lå personaleomsætningen blandt socialrådgivere og socialformidlere på 47,7 procent. I samme periode fra 2015/2016 lå tallet på 17,6 procent, mens man i 2016/2017 - dog i perioden fra november til august - oplevede en udskiftning på 33,0 procent.
Hos Egedal Kommune står man gerne ved, at man i 2014/2015 havde en relativ høj personaleomsætning.

Tog konsekvensen

“På det tidspunkt havde vi en væsentlig større udskiftning, hvilket var bekymrende. Årsagen har nok været hele paletten - alt lige uenighed i forhold til den ledelsesmæssige linje til ønsket om nye udfordringer og til at komme tættere på ens bopæl. Samtidig gennemførte vi i 2012 en stor organisationsomlægning i vores center, og det medførte dønninger og efterreaktioner. Under alle omstændigheder tog vi konsekvensen af tallene og fik arbejdet målrettet på arbejdsmiljøet. Vi hyrede et konsulentfirma, og siden har vi arbejdet med blandt andet trivsel og sagsgange. Indsatsen har også virket og virker stadig,” siger Gunhild Kirkmand med henvisning til 2015/2016, hvor personaleomsætning faldt til 17,6 procent.
“Det var acceptabelt at ligge på 17,6 procent, som i øvrigt var landsgennemsnittet i 2015/2016. Vi kan så konstatere, at tallene steg igen i 2016/2017, men det skyldes blandt andet en række barsler, for tallene indeholder barselsafgang - forstået på den måde, at når medarbejderen kommer tilbage fra barsel, så tæller barselsvikarens afgang med i beregningen,” siger Gunhild Kirkmand.
Hun lægger ikke skjul på, at Egedal Kommune bestræber sig på at have en så stabil medarbejderstab som mulig.
“Det er altid vores målsætning, men der vil altid være et flow i en medarbejdergruppe. Det kan vi ikke helt forhindre, og jeg kan af gode grunde ikke garantere, at der ikke kommer flere skift, fordi en medarbejder skal på barsel eller ønsker at prøve noget andet. Vi kigger dog altid på, hvordan vi kan undgå, at familierne skal møde flere sagsbehandlere,” siger Gunhild Kirkmand.

Stressende job

Når det er sagt, så understreger hun også det pres, som ofte følger med jobbet som sagsbehandler.
“Socialrådgiver-faget ligger i den høje ende for stress. Der bliver arbejdet i et højt tempo, og derfor har vi også fokus på den trivsel og det miljø, som vores ansatte arbejder under. I 2016 og 2017 har vi også indført projektet “tæt på tværs”, der betyder, at vores rådgivere har færre sager og en tættere borgerkontakt,” siger Gunhild Kirkmand.

Publiceret 23 January 2018 05:00

Lokalavisen Egedal nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Egedal
SENESTE TV