Egedal-borgerne har flere millioner kroner til gode i fly-kompensationer, viser ny undersøgelse. Årsagen skal, ifølge Flyhjælp ApS, findes hos flyselskaberne, der ikke oplyser passagererne om deres rettigheder. Modelfoto
Egedal-borgerne har flere millioner kroner til gode i fly-kompensationer, viser ny undersøgelse. Årsagen skal, ifølge Flyhjælp ApS, findes hos flyselskaberne, der ikke oplyser passagererne om deres rettigheder. Modelfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Undersøgelse anslår: Egedal-borgerne har 9,7 mio kr. til gode i fly-kompensation

“Tallet fra Egedal Kommune siger lidt om, at mange danskere ikke kender deres rettigheder ved flyforsinkelser og aflysninger,” siger Gün Üret fra Flyhjælp ApS

Borgerne i Egedal Kommune har cirka 9,7 mio. kr. til gode i kompensationer i forbindelse med fly-rejser.

Det viser en stor undersøgelse, som Flyhjælp ApS har fået lavet i samarbejde med Eurostat, Europa Kommissionen Impact Assessment report og Forbrugerrådet Tænk.

“Vores beregninger viser, at kun 50 procent af alle danskere kender deres rettigheder ved flyforsinkelser og aflysninger. Qua den store mængde kompensation, der ikke er gjort krav på, tror jeg, at dette tal er meget repræsentativt for Egedal-borgerne,” siger Gün Üret fra Flyhjælp ApS.

Han mener, at en del af skylden for de manglende kompensationer skal findes hos flyselskaberne.

“Det falder tilbage på dem, når borgerne i Egedal Kommune har så mange penge i ikke-indhentet kompensation. Flyselskaberne har en juridisk pligt til at informere passagererne om deres rettigheder, men denne pligt overholdes sjældent i praksis,” siger Gün Üret og fortsætter:

Stiller sig tilfreds

“Mange flyselskaber undlader at fortælle om passagerernes rettigheder, da det vil medføre flere krav om kompensation, hvilket kan løbe op i flere hundrede tusinder kroner og derved gøre den givne flyvning urentabel. Samtidig stiller mange rejsende sig tilfreds med den forklaring, de får af flypersonalet ude i lufthavnen. De undlader at undersøge, hvor vidt de kan være berettigede til kompensation, når de er vel hjemme fra ferie igen.”

Gün Üret understreger dog, at det står værre til i andre kommuner af samme størrelse som Egedal.

Står værre til andre steder

“Når det kommer til kendskabet af deres rettigheder, ligger borgerne i Egedal Kommune rigtig fint i forhold til mange andre kommuner af samme størrelse. De store regionale forskelle på tværs af landet kan muligvis skyldes, at et firma som vores (Flyhjælp ApS, red) har koncentreret vores kommunikation omkring områder med flest indbyggere, herunder hovedstadsområdet. Derudover har vi jo også Københavns lufthavn, der gør meget ud af at gøre passagerer i lufthavnen opmærksomme på, at de faktisk har nogle rettigheder, som de bør læse op på,” siger Gün Üret.

Hvad skal der til for at ændre billedet, så borgerne fra eksempelvis Egedal får deres kompensation?

“Det er svært at sige. Så længe det er økonomisk fordelagtigt for flyselskaberne ikke at følge forordningen, tror jeg desværre ikke, at flyselskaberne bliver bedre til at oplyse passagererne om deres rettigheder. Vi har dertil flere sager med Egedal-borgere, der først får afvist deres berettigede krav hos flyselskabet, hvorefter vi henter kompensationen hjem for dem.”

Undersøgelsen viser i øvrigt også, at Egedal-borgerne flyver mest med Norwegian, mens favoritdestinationen er Gran Canaria.

fakta

Resultatet af den store undersøgelse, der i øvrigt blev bragt i forbindelse med DR Kontant i slutningen af maj, viste samlet set, at danskerne har 1,25 mia. kr. til gode i ikke-indhentet kompensation.

Derefter satte Flyhjælp ApS sig for at undersøge beløbene i de enkelte kommuner.

“Vi har derfor udregnet, hvor meget kompensation, der i gennemsnit bliver indhentet i kommunerne. Kommunernes gennemsnit er fundet ved at tage antallet af personer, som har hentet kompensation hjem igennem Flyhjælp og dividere med antal indbyggere i den pågældende kommune. Udregningerne bygger altså på estimatet om, at der er 1,25 mia. kr. til gode i kompensation i Danmark og Flyhjælp-kommunedata fra ca. 15.000 danske kunder,” siger Gün Üret.

Publiceret: 08. August 2017 06:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Egedal

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt