Vi har i stigende grad lyst til at forkæle os selv med lidt dyrere ost, vin eller bøf.
Vi har i stigende grad lyst til at forkæle os selv med lidt dyrere ost, vin eller bøf.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vi vender ryggen til discount

Supermarkedskæder som Meny, Føtex og SuperBrugsen vinder frem, mens udviklingen hos discountbutikkerne er gået i stå for første gang i flere årtier

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk

Danskernes forkærlighed for billige dagligvarer har i årtier drevet en konstant stigning i antallet af discountbutikker, ligesom det hvert år har sendt et voksende milliardbeløb ned i discountkædernes kasser. Men nu er den udvikling for alvor ved at gå i stå.

I 2016 overhalede supermarkederne nemlig discountbutikkerne for første gang i 11 år målt på fremgang i omsætning. Supermarkedernes omsætning steg med fire procent, mens discountbutikkernes steg med én, viser tal fra Danmarks Statistik.

Stærk kontrast

Udviklingen står i stærk kontrast til det seneste årti, hvor discountbutikkernes omsætning ofte er vokset med syv, otte og ti procent årligt, mens supermarkederne er gået tilbage med op mod syv procent på et år.

Samtidig er antallet af discountbutikker begyndt at falde. Fra 1985 til og med 2014 steg antallet af discountbutikker konsekvent hvert eneste år, men i 2015 og 2016 var det samlede antal pludselig svagt faldende.

“Mentalt er vi på vej ud af finanskrisen. Prisen er stadigvæk vigtig for os, men vi er i stigende grad begyndt at gå efter kvalitetsprodukter i de situationer, hvor vi virkelig føler, at vi får mere for pengene. Vi ser blandt andet specialhandel som slagterafdelingen, ostehandleren og bageren få en større del af omsætningen, og det kommer supermarkederne til gode,” forklarer Dorte Wimmer, der er ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

I konkurrence med discount

Ud over en stigende lyst til at forkæle os selv med en lidt dyrere ost, vin eller bøf har supermarkederne også kapret kunder fra discountsupermarkederne ved at bruge deres egen styrke imod dem og indføre egne billige discountmærker.

“Supermarkederne begyndte for nogle år siden at gøre det, discountbutikkerne er så gode til – at sælge basisvarer til lave priser. Med private labels har man fået skabt en discounthylde, så kunderne både kan handle discount- og luksusvarer i samme butik. Den alsidighed har flyttet kunder,” forklarer Bruno Christensen, der har beskæftiget sig med detailhandel i mere end 40 år.

Discountbutikkernes opbremsning og supermarkedernes fremgang handler dog ikke kun om et fravalg af discount. Det handler i lige så høj grad om et tilvalg af de varer og koncepter, supermarkederne er begyndt at slå sig op på, mener Dorte Wimmer.

Udligning af koncepter

“Supermarkederne har været rigtig gode til at forny sig og hoppe med på nogle bølger – for eksempel økologi, lokalt producerede varer og færdigmad. De har formået at være noget for folk igen, og det får flere til aktivt at vælge supermarkedet til. Der er kommet en risikovillighed hos supermarkederne, som vi ikke har set i mange år, og det har de haft succes med,” siger Dorte Wimmer.

Bruno Christensen peger også på, at en del supermarkedskæder ganske enkelt er blevet pænere.

“Mange af dem har intensiveret renovering og udbygning af deres butikker, og det har gjort dem mere interessante at komme i. Det betyder helt sikkert også noget,” siger han.

Ikke ude endnu

Discountbutikkerne skal dog langtfra dømmes ude endnu. På samme måde som supermarkederne har brugt discountbutikkernes styrker til at kapre kunder, er discountbutikkerne nu begyndt at konkurrere med supermarkederne på kvalitetsvarer.

“Discount er begyndt at føre mærkevarer og dyrere produkter, så de to koncepter er ved at glide sammen. Man vil i stigende grad forsøge at bejle til de samme kunder, så konkurrencen fortsætter,” vurderer Dorte Wimmer.

Publiceret: 18. Marts 2017 11:30
Leveret af Lokalavisen
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Egedal

Annonce
Fik du læst
ANNONCER
Se flere