Varmebrugerne fra Slagslunde kæmper videre mod E.ON. (Arkivfoto)

Varmebrugerne fra Slagslunde kæmper videre mod E.ON. (Arkivfoto)

Varmekunder kræver penge fra E.ON

Utilfredse E.ON-kunder fra blandt andet Slagslunde forlanger stadig en kontant tilbagebetaling fra firmaet E.ON

Den årlange strid mellem varmegiganten E.ON og de utilfredse varmeforbrugere fra blandt andet Slagslunde og Skævinge er langtfra overstået.
For nylig kunne Lokalavisen fortælle, at de to Slagslunde-borgere, der har anlagt sag mod E.ON nu har besluttet at få sagen for Højesteretten.
Og nu følger flere tusinde utilfredse varmeforbrugere trop i kampen mod E.ON. De kræver ganske enkelt en kontant tilbagebetaling.
"I 2008 påbegyndte Energitilsynet en undersøgelse. E.ON's varmepriser, der ifølge varmeforsyningsloven kun må indeholde nødvendige omkostninger. Den 26. juni 2012 konkluderede Energitilsynet i en tilkendegivelse som en del af undersøgelsen, at E.ON's administrationsomkostninger og kunderelaterede ydelser var udokumenterede og alt for høje i forhold til andre varmeleverandørers omkostninger," siger Marie Louise Allerslev, bestyrelsesmedlem i Slagslunde Fjernvarmelaug i en pressemeddelelse.

50 procent skal betales

Ifølge tilkendegivelsen skal E.ON derfor tilbageføre 50 procent af disse omkostninger til forbrugerne, svarende til omkring 42 millioner kroner for årene 2009, 2010 og 2011.
"Forbrugernes repræsentanter i E.ON's bestyrelse fremsatte forslag på bestyrelsesmøde den 13. september om, at E.ON skulle acceptere tilkendegivelsen og ikke anke den, men dette forslag blev udskudt med den begrundelse fra E.ON's side, at sagen først kan ankes, når Energitilsynet har redegjort for deres endelige beslutning. Endnu engang må vi E.ON-kunder konstatere, at E.ON manipulerer med fakta.Realiteten er den, at Energitilsynet helt klart har meldt ud, at tilkendegivelsen ikke er til forhandling. Det betyder, at E.ON ikke behøver at afvente yderligere redegørelse fra Energitilsynet," lyder det endvidere i pressemeddelsen.

Plan sat i værk

Energitilsynet har nu bedt E.ON om at komme med en plan om tilbageførsel af tilkendegivelsens beløb. Denne plan har E.ON lovet at komme med inden udgangen af september.
"Hvordan den plan kommer til at se ud, vil vise sig. Men vi forbrugere frygter det værste. Har E.ON en plan om, at tilbageførslen skal ske over en årrække gennem nedsættelse af varmepriserne, vil denne tilbagebetaling blive fuldstændig uigennemskuelig for forbrugerne, i og med vi ikke har mulighed for i tilstrækkeligt omfang at kigge E.ON i kortene, hvad angår regnskaber. Vi vil i det tilfælde derfor aldrig få mulighed for at konstatere, om disse penge bliver tilbageført," siger Marie Louise Allerslev.

Publiceret 24 September 2012 06:00