Centerchef:

Ingen grund til bekymring

Størstedelen af de ufaglærte lærere i Egedal har en anden relevant uddannelse, lyder det fra centerchefen, som ser lyst på fremtiden

Af
Af Mette B. Sørensen

Ud af de cirka 550 lærere, der er ansat i Egedal Kommune, er de 51 ikke læreruddannede, oplyser Egon Agerlin, centerchef for skole og dagtilbud i Egedal Kommune og siger:
"Det er rigtigt, at vi har lærere ansat, som ikke er læreruddannede Men der er rigtig mange af de lærere, der ikke har en decideret lærerudannelse, som har en anden uddannelse, der kvalificerer dem til at arbejde i folkeskolen og til at undervise. Hvis man er can. mag. i tysk Så har man lige så gode - eller oven i købet måske bedre - forudsætninger for at undervise i tysk end en læreruddannet har," siger Egon Agerlin.
Han oplyser, at de seneste opgørelser viser, at ud af de 51 lærere, der ikke er læreruddannede, så har de 22 en anden uddannelse som f.eks. can. mag.. 19 af de ufaglærte lærere er lærerstuderende på 3. eller 4. årgang, og de resterende ti lærere er slet ikke uddannede.

Rekrutterings- vanskeligheder

Egon Agerlin erkender, at der ikke kommer nok kvalificerede læreransøgere til stillingerne i Egedal Kommune, og at man i den sammenhæng har et rekrutteringsproblem.
"Men det er ikke kun Egedal Kommune, der har det problem. Det har man stort set alle steder i landet, da der lige nu åbentbart ikke er tilstrækkeligt med lærere. Men vi er selvfølgelig opmærksomme på det, og vi skal også finde ud af, hvordan vi får italesat en god historie om Egedal Kommunes skolevæsen, sådan at vi kan tiltrække lærere til sommer, når vi skal til at ansætte igen," lyder det fra centerchefen, som mener at Egedal har masser at byde på.
"Vi har nogle ressourcestærke forældre i kommunen, vi har nogle dygtige elever, som godt kan finde ud af at opføre sig ordenligt, og hvis man sammenligner med andre kommuner, så tænker jeg, at lærerne har nogle gode muligheder her i kommunen. Og så skal vi selvfølgelig samtidig sikre, at de også får nogle ordentlige arbejdsforhold i forholdt til arbejdstid, og det arbejder vi jo på at få indført i forhold til den nye overenskomst, der er indgået."
Centerchefen vil dog ikke love det maks på 26 undervisningslektioner, som formand for Egedal Lærerkreds, Steen Hørlev Madsen, efterspørger.
"Hvis jeg skal sikre, at der kun skal undervises 26 lektioner om ugen, så kræver det nogle flere ressourcer. For hver lektion lærerne underviser mindre skal man lægge mellem ti og tolv millioner ind i systemet, og det har vi jo ikke penge til. Man kan tilstræbe, at man sikrer, at man får fordelt arbejdstiden på alle medarbejder, så der ikke er nogle, der kommer til at undervise mere end de 26 lektioner, og det tænker jeg vi skal prøve at arbejde på," siger Egon Agerlin, men påpeger at det ikke er sikkert at det lykkedes, da der kan være lærere, der har arbejdsopgaver, som gør at de er sat ned i undervisningstid.
Også problematikken vedørerende spredt forberedelsestid er man i fuld sving med at kigge på, fortæller Egon Agerlin, som er sikker på, at det problem er løst efter sommerferien.
Udfordringer til trods, så ser centerchefen lyst på fremtiden:
"Jeg er ikke bekymret for fremtiden, Vi har rigtig mange dygtige medarbejder, som kan hjælpe med at løse problematikkern, og i fællesskab kan vi løse det."

null

Publiceret 30 March 2015 12:00