“Jeg tænker rigtig meget i trivsel. Det faglige skal selvfølgelig være i orden, men for at udvikle elevernes faglige niveau, så skal de trives i hverdagen,” siger Heidi Pedersen. (Foto: KT)

“Jeg tænker rigtig meget i trivsel. Det faglige skal selvfølgelig være i orden, men for at udvikle elevernes faglige niveau, så skal de trives i hverdagen,” siger Heidi Pedersen. (Foto: KT)

Ølstykke-lærer får undervisningspris

9. klasse-læreren på Toftehøjskolen i Ølstykke, Heidi Pedersen, har vundet en særpris under Politikens Undervisningspris

Af
Kenneth Tanzer

Kenneth Tanzer

“Det er meget overvældende. Jeg er bare så glad.”
Heidi Pedersen, 9. klasse-lærer på Toftehøjskolen i Ølstykke, smiler om kap med forårssolen i disse dage.
Hun er nemlig én blandt fire lærere og et lærerteam, der på landsplan løber med 25.000 kroner og en fornem særpris under Politikens Undervisningspris for at yde en ekstra indsats i klasseværelset.
“Jeg troede først, at der var tale om en joke. Det kunne ikke passe, men da jeg så mit navn i forbindelse med prisuddelingen, så måtte den jo være god nok,” siger Heidi Petersen, som ikke engang var klar over, at hun var blevet indstillet til særprisen.
“Min gode kollega Ann-Birthe Nicolaisen stod bag indstillingen. Det kom meget bag på mig, men det var virkelig en flot ting at gøre. Det sætter jeg stor pris på,” siger Ølstykke-læreren til Lokalavisen Egedal.
Heidi Pedersen, der bor i Slangerup, har i ni år været lærer på Toftehøjskolen. Her er hun elsket og respekteret af sine elever, og netop børnenes trivsel har høj prioritet hos den lokale lærer.
“Jeg tænker rigtig meget i trivsel. Det faglige skal selvfølgelig være i orden, men for at udvikle elevernes faglige niveau, så skal de trives i hverdagen. De skal føle sig trygge, stolte og have en tro på dem selv. Det bruger jeg meget tid på at opbygge i min undervisning,” siger Heidi Pedersen, som modtog disse ord fra “dommer-komiteen, der for tredje gang uddelte særprisen.
Spiller en afgørende rolle
“Hun spiller en afgørende rolle i organisatorisk læring på Toftehøjskolen. Og organisatorisk læring og professionelle læringsfællesskaber er helt centralt, hvis skolerne skal lykkes med de forandringer, de står over for med folkeskolereformen,” lyder begrundelsen for valget af Heidi Pedersen.
Hovedpersonen er dog ikke meget for at tale om egne styrker.
“Det må næsten være op til andre at vurdere. Jeg er glad for de flotte ord, men én af mine opgaver er at hjælpe børnene med at finde ud af, hvem de er,” siger Heidi Petersen.
Det er ingen hemmelighed, at Egedals lærere har haft et svært år med mange nye udfordringer, og selvom Heidi Pedersen ikke vil gå i detaljer med den nye arbejdsform, så erkender hun, at forandringerne har været massive.
“Det har været meget turbulent og omskifteligt. Der har jo både været en ny skolereform, en strukturændring og en omlægning af vores arbejdstid. Det har været meget på én gang, så jeg håber på en mere rolig periode,” siger Heidi Pedersen, som trods forandringerne nyder sit job på Toftehøjskolen.
“Jeg har været på skolen i mange år efterhånden, og jeg holder rigtig meget af mit arbejde. Det har jeg hele tiden gjort. Min forberedelsestid har godt nok lidt et knæk, men omvendt nyder jeg også tiden med eleverne. Nu har jeg fået denne pris, og den kan også give mig et boost,” siger Heidi Pedersen.

Publiceret 19 May 2015 00:00